Et godt sted at være, et godt sted at lære
I Dagtilbud Højvangen arbejder vi målrettet for at skabe trygge rammer, hvor børn trives, udvikler sig og oplever glæden ved at være en del af noget større.
Kerneopgaven i vores pædagogiske praksis er at skabe livsduelige børn. Vi gør meget ud af at følge børnenes spor; for børn gør altid det bedste de kan – det er de voksne som kan handle anderledes. Og vi ved, at positive interaktioner og relationer mellem børn og voksne er afgørende for børns trivsel og udvikling.
NEST: Den trygge rede
Vi arbejder med Nest-pædagogikken, som sætter fokus på fællesskabets betydning for det enkelte barns udvikling. Nest betyder "rede", og det er netop den trygge base, vi skaber for børnene – en base, der giver mod til at udforske og lære.
Den trygge rede gavner ikke kun det barn, der har særligt brug for støtte, men hele børnegruppen. Vi bruger visuelle støtter, struktur og tydelige rammer til at skabe ro og overblik i hverdagen. Nest-pædagogikken hjælper os med at sikre, at alle børn får mulighed for at opleve sig selv i en privilegeret position i løbet af dagen. Ved en privilegeret position forstås, at barnet oplever sig selv som værende særligt ressourcefuld i netop den kontekst, barnet befinder sig i.
At lære, lege og lykkedes
Hos os er læring ikke begrænset til særlige aktiviteter – børn lærer hele dagen og i alle sammenhænge. For eksempel i garderoben, når børnene øver sig i at tage tøj på. Eller ved frokostbordet hvor de lærer at vente på tur, rækker hinanden maden og øve sig i at øse op. Og selvfølgelig i legen, hvor fantasi og fællesskab går hånd i hånd, og hvor vi som nærværende og engagerede voksne understøtter børnenes udvikling.
Der er ikke én færdig opskrift på det gode og udfordrende læringsmiljø. Derfor følger vi børnenes spor og tager udgangspunkt i behovet og potentialet hos den børnegruppe, vi har netop nu.
Alle er vigtige i fællesskabet
Fællesskab er en hjørnesten i vores pædagogik. Vi arbejder med at skabe fællesskaber, hvor alle børn oplever, at de er vigtige og har betydning. Ikke kun i det overordnede fællesskab, men også ved at barnet indgår i mindre fællesskaber inddelt efter f.eks. interesser eller alder.
Vi bruger bl.a. Fri for Mobberi som en del af vores arbejde med fællesskab, respekt og trivsel. Her sætter vi ord på følelser, relationer og samarbejde, og vi hjælper børnene med at forstå, hvad det vil sige at være en god ven og at passe på hinanden. Voksne går foran som rollemodeller og tager ansvar for, at alle børn oplever at høre til – og at de gør en forskel i fællesskabet.
