Forældresamarbejde

I Regnbuen lægger vi stor vægt på et godt og konstruktivt forældresamarbejde, hvor I som forældre føler jer mødt. Gensidig samarbejde er kendetegnet ved åbenhed, dialog og tillid, Vanskelige situationer eller andet forventes således at blive snakket om, med det formål at fremme dit barns trivsel.

Et godt samarbejde mellem forældre og personale, ser vi som en af de vigtigste faktorer for, at børnene oplever deres tid i Regnbuen som positiv og tryg.

Vi lægger derfor også stor vægt på, at vi får afstemt forventningerne til hinanden, allerede fra dit barns opstart i Regnbuen og løbende i vores samarbejde omkring dit barn. Det handler om at skabe et godt fælles grundlag, at vi samarbejder på tværs af institution og hjem således, at vi i fællesskab giver jeres barn de bedste betingelser for udvikling, trivsel, læring og dannelse.

Vi skriver ugebreve i Aula og der sættes billeder op. Derudover kan alle se og følge vores instagram side bornehusetregnbuen_skanderborg

Forældrearrangementer

• Årligt forældremøde i forbindelse med valg til Forældrebestyrelsen.
  • Tilbud om deltagelse i forskellige forældrearrangementer f.eks Luciaoptog, julehygge, Regnbuens fødselsdag, forældrekaffe, sommerfest mm.
  • Forældreaktivitetsudvalget står i løbet af året for forskellige aktiviteter, både i og udenfor Regnbuen.

Deltagelse i de forskellige arrangementer, har stor betydning for dit barn og giver samtidig mulighed for, at I også kan møde andre forældre fra dit barns stue og fra andre stuer.

Forældresamtaler

• Inden opstart vil vi gerne mødes med jer forældre til en opstartssamtale af ca 1/2 times varighed.
  • Når jeres barn har været i Regnbuen i ca 3 mdr, tilbyder vi en tre måneders status samtale.
  • Ved overgang fra vuggestue til børnehave, tilbyder vi en overleveringssamtale. Her deltager I som forældre, en pædagog fra vuggestuen og en pædagog fra kommende børnehavestue.
  • Vi tilbyder 4 og 5 års samtaler.
  • Vi bruger Rambølls Dialog, som tager udgangspunkt i læreplanstemaerne, til at understøtte vores dialog og samarbejde omkring jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse. I den forbindelse vil der også sendes et forældre skema ud via e-boks, som I bedes udfylde inden mødet.

Kommunikation

• Der er altid mulighed for at udveksle korte informationer omkring jeres barn i hente- og bringesituationer.
  • Øvrig dialog, kommunikation og information sker via AULA.
  • Hvis du som forældre har behov for en mere individuel samtale omkring dit barn. Vil det altid være muligt at aftale en samtale med personalet eller lederen af Regnbuen.

Vi har et lille ordsprog i Regnbuen:

Hvis du synes Regnbuen er et dejligt sted at være, så fortæl det til alle.

Hvis du synes der er noget som ikke er så godt i Regnbuen, så fortæl det til os. Så vi kan gøre noget ved det.