Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Dagtilbud Højvangen
Mobil menu

Pædagogisk læreplan

Vuggestuen på Fredensgård

Formål: Leg med fokus på relationerne

Vi rammesætter det pædagogiske læringsmiljø med udgangspunkt i den styrkede læreplan.

Vi arbejder kontinuerligt med alle seks læreplanstemaer og kan ikke undlade at berøre temaerne hele tiden i alle former for kontekst. Dermed også sagt at vi ikke arbejder projektorienterede med de seks temaer.

Vi vil integrere kreative, æstetiske processer og naturoplevelser, samt motorisk udfoldelse i udførelsen af aktiviteter med vuggestuebørnene

Vi har særligt fokus på leg og relationer, hvilket afspejler sig i arbejdet med de seks læreplanstemaer.

Lege vil være omdrejningspunkt for gruppens aktiviteter og gruppedannelser tager afsæt i børnenes NUZO.

Samarbejde mellem og vuggestue og børnehave

I hele forløbet vil der været et samarbejde med børnehaven, så alle børn bliver trygge ved hinanden.

En indkøringsperiode på ca. 1 måned, hvor forløbet aftales i samarbejde med forældre og pædagoger fra både vuggestue og børnehave.
 

Alsidig personlig udvikling

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Pædagogiske handlinger:

Vi anerkender, motiverer og støtter børnene i at udvikle tillid til eget værd og formåen vi har fokus på selvværd.

Eks: ja det ser svært ud, men jeg hjælper dig lidt, så du kan øve dig

Vi lægger vægt på omsorg, tryghed og tilknytning. Vi udfordrer of forstyrre tilpas. Vi viser at vi tror på at barnet kan selv, så vi ikke kommer til at fastholde det i Komfort Zone, det er ok at bøvle

Social udvikling

Vi vil arbejde på at børnene føler sig som en del af Fredensgård og at de føler sig set og hørt. Tilliden til andre mennesker skal vækkes. De skal vide at de voksne vil dem og at tryghed skabes. Børnene skal lære at agere i en større børnegruppe og sammen med flere voksne end de er vant til fra dagpleje eller vuggestue.
 

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Pædagogiske handlinger:
 

- Vi benævner barnet over for andre, således barnet ser og oplever andre børns kompetencer.
- Vi støtter barnet i at øve sig i at vente på tur, en af måderne til at lære de sociale spilleregler.
- Vi skaber overskuelige rammer til leg med alderssvarende legetøj, for at understøtte relationer til andre børn
- Vi inspirerer, guider og deltager i legen så barnet føler sig som en del af gruppen
- Vi sætter ord på hvad det er man skal for at være en god kammerat, her igennem at respekterer og acceptere hinandens forskelligheder.
- Vi er bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene. 

 

Kommunikation og sprog

Der er fokus på den sproglige udvikling i forhold til ordforråd. Der sættes ord på lege, daglige aktiviteter mm.

Vi kan ikke, ikke kommunikere… i alt hvad vi gør og ikke gør er der kommunikation. 

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Pædagogiske handlinger:

- Vi fortæller historier, synger og læser højt i bøger, barnet øver sig i at lytte og forstå.
- Vi leger med sproget gennem rim, remser, sanglege og leg, herigennem styrker barnet ordforråd og kommunikation
- Vi sætter ord på egne og barnets tanker og følelser, øver at der ikke er et svar men mange muligheder
- Vi giver barnet korte og tydelige instruktioner og følger op på barnets handling.
- Vi bruger dialogisk læsning i det pædagogiske arbejde.
- Vi sætter ord på os selv, barnet og de andre børn.
- Vi sætter ord på de ting og aktiviteter/oplevelser vi laver og ser med børnene.

 

Krop, sanser og bevægelse.

Krop og bevægelse skal støttes igennem den legende tilgang og opmuntring. De voksne skal være tydelige og vise vejen. Børnene vil blive udfordret af de små hverdags gøremål i garderoben, til spisning mm.  

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops-og bevægelses­glæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Pædagogiske handlinger:

- Vi opmuntrer barnet til at udforske legepladsen: gynge, cykle, balance, mooncarbane, bakker
- Vi giver barnet mulighed for både at at klippe og klistre samt snitting, save og hamre.
- Vi opmuntrer og guider barnet til af - og påklædning, toiletbesøg, vaske hænder mm. Det er ok at bøvle.
– Vi er opmærksomme på barnets motoriske udvikling, drøfter det enkelte barns kompetencer og handler derefter.
- Vi er opmærksomme på, at kroppens dele benævnes.

Igennem ovenstående styrker vi, at barnet føler glæde og velvære ved at bruge kroppen.
At barnets kropsbevidsthed udvikles at barnet bliver mere selvhjulpen og lærer om personlig hygiejne.
Udvikler sin grov- og finmotorik og udforsker, sanser og oplever kroppens muligheder og begrænsninger.

 

Natur, udeliv og science

Børnene skal have mulighed for igennem egne erfaringer, at få kendskab til udeliv og natur. Børnene skal have mulighed for, at undre sig over de små ting i hverdagen. At der er forskel på reglerne og mulighederne for inderum og uderum.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Pædagogiske handlinger:

- Vi stimulerer barnets naturlige nysgerrighed ved at undres sammen med barnet. -
- Vi færdes i nærmiljøet: legepladsen, søen og området omkring os.

- Vi vil sætte aktiviteter i gang hvor børnene kan undersøge og søge svar, vi vil bruge Ipad

- Vi vil bruge det der er omkring os til at forbinde aktiviteter med årstider, kulde og varme og lignende.

- vi vil lave eksperimenter 

Kultur, æstetik og fællesskab.

Børnene skal have en fornemmelse for, hvad børnehave kultur er. At der er forskel på hinanden og at vi er fælles omkring det at gå i børnehave. Kammeratskab, fællesskab, fantasi og kreativitet skal have sit udspring igennem leg. Nysgerrighed for de andre børn skal vækkes igennem aktiviteter og lege. Der er fokus på fællesskab, musik og sprogudvikling. Der skabes et fællesskab omkring det at lave noget sammen.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Pædagogiske handlinger:

- Vi arbejder med hverdagens rutiner og kultur: spisning, samling, toiletbesøg mm.
- Vi arbejder med sang, rytmik, højtlæsning samt diverse værkstedsaktiviteter.
- Vi går på ture i nærmiljøet: nærliggende legeplads og naturområde.
- Vi holder barnets fødselsdag.
- Vi fejrer jul, påske, fastelavn og Skt. Hans, Halloween.
- En dag om ugen er der musik og sang med en musik-pædagog Susanne.

 

De mindste børn i børnehaven på Fredensgård

Formål: Leg med fokus på relationerne

Vi rammesætter det pædagogiske læringsmiljø med udgangspunkt i den styrkede læreplan.

Vi arbejder kontinuerligt med alle seks læreplanstemaer og kan ikke undlade at berøre temaerne hele tiden i alle former for kontekst. Dermed også sagt at vi ikke arbejder projektorienterede med de seks temaer.

Vi vil integrere kreative, æstetiske processer og naturoplevelser, samt motorisk udfoldelse i udførelsen af aktiviteter med de mindste børnehavebørn

Vi har særligt fokus på leg og relationer, hvilket afspejler sig i arbejdet med de seks læreplanstemaer.

Lege vil være omdrejningspunkt for gruppens aktiviteter og gruppedannelser tager afsæt i børnenes NUZO.

Samarbejde mellem og vuggestue og børnehave

Når vi arbejder med de yngste er samarbejdet mellem børnehave og vuggestue afgørende. Vi ønsker at skabe tryghed og kontinuitet i børnehavestarten, derfor vil vi prioriterer, at der er tid til indkøring og at barnet oplever den bedste start på børnehave livet. At forældrene er trygge, betyder også meget for at børnene har en tryg start i børnehaven. Der er fokus på relationer og tryghed i det at komme i børnehaven.

En indkøringsperiode på ca. 1 måned, hvor forløbet aftales i samarbejde med forældre og pædagoger fra både vuggestue og børnehave.

Alsidig personlig udvikling

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi vil lade børnene øve sig i, at kunne selv, at øve sig i at kunne lære ikke at give op og blive udfordret
  • Vi vil lave små forstyrrelser og udfordringer i forhold til NUZO for, at barnet kan erhverve sig nye kompetencer.
  • Vi vil vækker og stimulerer børnenes nysgerrighed for at være deltagende.
  • Vi guider barnet – både i leg og hverdagens små rutiner.
  • Vi sætter fokus på de kompetencer det enkelte barn har.
  • Vi lytter til og taler med barnet. Læser barnets signaler og initiativer samt hjælper med at sætte ord på barnets egne og andres følelser.
  • Vi støtter barnet i at løse mindre konflikter

 

Social udvikling

Vi vil arbejde på at børnene føler sig som en del af Fredensgård og at de føler sig set og hørt. Tilliden til andre mennesker skal vækkes. De skal vide at de voksne vil dem og at tryghed skabes. Børnene skal lære at agere i en større børnegruppe og sammen med flere voksne end de er vant til fra dagpleje eller vuggestue.
 

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi benævner barnet over for andre, således barnet ser og oplever andre børns kompetencer.
  • Vi støtter barnet i at øve sig i at vente på tur, en af måderne til at lære de sociale silleregler.
  • Vi skaber overskuelige rammer til leg med alderssvarende legetøj, for at understøtte relationer til andre børn
  • Vi inspirerer, guider og deltager i legen så barnet føler sig som en del af gruppen
  • Vi sætter ord på hvad det er man skal for at være en god kammerat, her igennem at respekterer og acceptere hinandens forskelligheder.
  • Vi er bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene.

 

Kommunikation og sprog

Der er fokus på den sproglige udvikling i forhold til ordforråd. Der sættes ord på lege, daglige aktiviteter mm.

Vi kan ikke, ikke kommunikere… i alt hvad vi gør og ikke gør er der kommunikation.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi fortæller historier, synger og læser højt i bøger, barnet øver sig i at lytte og forstå.
  • Vi leger med sproget gennem rim, remser, sanglege og leg, herigennem styrker barnet ordforråd og kommunikation
  • Vi sætter ord på egne og barnets tanker og følelser, øver at der ikke er et svar men mange muligheder
  • Vi giver barnet korte og tydelige instruktioner og følger op på barnets handling.
  • Vi bruger dialogisk læsning i det pædagogiske arbejde.
  • Vi sætter ord på os selv, barnet og de andre børn.
  • Vi sætter ord på de ting og aktiviteter/oplevelser vi laver og ser med børnene.

 

Krop, sanser og bevægelse.

Krop og bevægelse skal støttes igennem den legende tilgang og opmuntring. De voksne skal være tydelige og vise vejen. Børnene vil blive udfordret af de små hverdags gøremål i garderoben, til spisning mm.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops-og bevægelses­glæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi opmuntrer barnet til at udforske legepladsen: gynge, cykle, balance, mooncarbane, bakker
  • Vi giver barnet mulighed for både at at klippe og klistre samt snitting, save og hamre.
  • Vi opmuntrer og guider barnet til af - og påklædning, toiletbesøg, vaske hænder mm. Det er ok at bøvle.
  • Vi er opmærksomme på barnets motoriske udvikling, drøfter det enkelte barns kompetencer og handler derefter.
  • Vi er opmærksomme på, at kroppens dele benævnes.

 

Igennem ovenstående styrker vi, at barnet føler glæde og velvære ved at bruge kroppen.
At barnets kropsbevidsthed udvikles at barnet bliver mere selvhjulpen og lærer om personlig hygiejne.
Udvikler sin grov- og finmotorik og udforsker, sanser og oplever kroppens muligheder og begrænsninger.

Natur, udeliv og science:

Børnene skal have mulighed for igennem egne erfaringer, at få kendskab til udeliv og natur. Børnene skal have mulighed for, at undre sig over de små ting i hverdagen. At der er forskel på reglerne og mulighederne for inderum og uderum.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi stimulerer barnets naturlige nysgerrighed ved at undres sammen med barnet.
  • Vi færdes i nærmiljøet: legepladsen, søen og området omkring os.
  • Vi vil sætte aktiviteter i gang hvor børnene kan undersøge og søge svar, vi vil bruge Ipad
  • Vi vil bruge det der er omkring os til at forbinde aktiviteter med årstider, kulde og varme og lignende.
  • vi vil lave eksperimenter

 

Kultur, æstetik og fællesskab.

Børnene skal have en fornemmelse for, hvad børnehave kultur er. At der er forskel på hinanden og at vi er fælles omkring det at gå i børnehave. Kammeratskab, fællesskab, fantasi og kreativitet skal have sit udspring igennem leg. Nysgerrighed for de andre børn skal vækkes igennem aktiviteter og lege. Der er fokus på fællesskab, musik og sprogudvikling. Der skabes et fællesskab omkring det at lave noget sammen.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi arbejder med hverdagens rutiner og kultur: spisning, samling, toiletbesøg mm.
  • Vi arbejder med sang, rytmik, højtlæsning samt diverse værkstedsaktiviteter.
  • Vi går på ture i nærmiljøet: nærliggende legeplads og naturområde.
  • Vi holder barnets fødselsdag.
  • Vi fejrer jul, påske, fastelavn og Skt. Hans, Halloween.
  • En dag om ugen er der musik og sang med en musik-pædagog Susanne.

 

De mellemste børn i børnehaven på Fredensgård

Fra januar deltager børnene i museums projekt.

Vi bygger videre på det, de mindste har arbejdet med i en naturlig overgang inden for alle temaer. Derfor kan aktiviteterne ligne hinanden, men med et udvidet fokus.

Formål: Leg med fokus på relationerne

Vi rammesætter det pædagogiske læringsmiljø med udgangspunkt i den styrkede læreplan.

Vi arbejder kontinuerligt med alle seks læreplanstemaer og kan ikke undlade at berøre temaerne hele tiden i alle former for kontekst. Dermed også sagt at vi ikke arbejder projektorienterede med de seks temaer.

Vi vil integrere kreative, æstetiske processer og naturoplevelser, samt motorisk udfoldelse i udførelsen af aktiviteter med de mindste børnehavebørn

Vi har særligt fokus på leg og relationer, hvilket afspejler sig i arbejdet med de seks læreplanstemaer.

Lege vil være omdrejningspunkt for gruppens aktiviteter og gruppedannelser tager afsæt i børnenes NUZO.

Alsidig personlig udvikling

Vi vil udfordre børnene i det omfang børnene oplever at de kan magte opgaven, men hvor det stadig kræver lidt mod. Børnene bliver på den måde udfordret tilpas ifht deres nærmeste udviklingszone og vil få en oplevelse af at kunne klare tingene og magte opgaverne de bliver stillet. Robusthed.

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

 Pædagogiske handlinger:

  • Vi vil lade børnene øve sig i, at kunne selv, at øve sig i at kunne lære ikke at give op og blive udfordret.
  • Vi vil lave små forstyrrelser og udfordringer i forhold til NUZO for, at barnet kan erhverve sig nye kompetencer.
  • Vi vil vækker og stimulerer børnenes nysgerrighed for at være deltagende.
  • Vi guider barnet – både i leg og hverdagens små rutiner.
  • Vi sætter fokus på de kompetencer det enkelte barn har.
  • Vi lytter til og taler med barnet. Læser barnets signaler og initiativer samt hjælper med at sætte ord på barnets egne og andres følelser.
  • Vi støtter barnet i at løse mindre konflikter.

 

Social udvikling

Vi vil arbejde fortsat på at alle børnene oplever at de er en del af fællesskabet på Fredensgård, Mellemgruppen og kan identificere sig med at være aktivt deltagende medlem af gruppen. Positionering af det enkelte individ vil være i legen – det er i relationen børnene kan øve sig i at agere og navigere socialt. De voksne vil understøtte og guide. Det er legen som er omdrejningspunktet for Mellemgruppens aktiviteter. 

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi benævner barnet over for andre, således barnet ser og oplever andre børns kompetencer.
  • Vi støtter barnet i at øve sig i at vente på tur, en af måderne til at lære de sociale spilleregler.
  • Vi skaber overskuelige rammer til leg med alderssvarende legetøj, for at understøtte relationer til andre børn
  • Vi inspirerer, guider og deltager i legen så barnet føler sig som en del af gruppen
  • Vi sætter ord på hvad det er man skal for at være en god kammerat, her igennem at respekterer og acceptere hinandens forskelligheder.
  • Vi er bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene.

 

Kommunikation og sprog

Vi vil have et fokus på læringsmulighederne i kommunikationen og sproget. Børnenes sprog udvikles i dialog og turtagning, som vil være en naturlig del af gruppens aktiviteter, om det er spontane lege, igangsatte vokseninitierede lege eller til måltidet.

Vi kan ikke, ikke kommunikere… i alt hvad vi gør og ikke gør er der kommunikation.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi fortæller historier, synger og læser højt i bøger, barnet øver sig i at lytte og forstå.
  • Vi leger med sproget gennem rim, remser, sanglege og leg, herigennem styrker barnet ordforråd og kommunikation
  • Vi sætter ord på egne og barnets tanker og følelser, øver at der ikke er et svar men mange muligheder
  • Vi giver barnet korte og tydelige instruktioner og følger op på barnets handling.
  • Vi bruger dialogisk læsning i det pædagogiske arbejde.
  • Vi sætter ord på os selv, barnet og de andre børn.
  • Vi sætter ord på de ting og aktiviteter/oplevelser vi laver og ser med børnene.

Krop, sanser og bevægelse.

Krop og bevægelse skal støttes igennem den legende tilgang og opmuntring. De voksne skal være tydelige og vise vejen. Børnene vil blive udfordret af de små hverdags gøremål i garderoben, til spisning mm. Den legende tilgang understøtter at vi hele tiden benytter kroppen til bevægelse. Dette være sig finmotorisk, grovmotorisk og sanseligt. Børnene vil opleve at blive udfordret på deres egen kropsbevidsthed når der er aktiviteter. Der vil være kreative tiltag hvor der øves i fin- og grovmotorik. Ture i  nærmiljø eller øvelse i at sidde stille ved modtagelse af kollektive beskeder. Vi vil have forkus på børnenes leg i børnefællesskabet.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops-og bevægelses­glæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi opmuntrer barnet til at udforske legepladsen: gynge, cykle, balance.
  • Vi giver barnet mulighed for både at at klippe og klistre samt snitting, save og hamre.
  • Vi opmuntrer og guider barnet til af - og påklædning, toiletbesøg, vaske hænder mm.
  • Vi er opmærksomme på barnets motoriske udvikling, drøfter det enkelte barns kompetencer og handler derefter.
  • Vi er opmærksomme på, at kroppens dele benævnes.

Igennem ovenstående styrker vi, at barnet føler glæde og velvære ved at bruge kroppen.
At barnets kropsbevidsthed udvikles at barnet bliver mere selvhjulpen og lærer om personlig hygiejne.
udvikler sin grov- og finmotorik og udforsker, sanser og oplever kroppens muligheder og begrænsninger.

Natur, udeliv og science

Børnene skal have mulighed for igennem egne erfaringer, at få kendskab til udeliv og natur. Børnene skal have mulighed for, at undre sig over de små ting i hverdagen. At der er forskel på reglerne og mulighederne for inderum og uderum. Vi vil have en udforskende tilgang til udeliv og naturen. Der vil være fokus på at udenfor er der ”højt til loftet” og dermed udvidede muligheder for fysisk udfoldelse. Vi vil inddrage science i en undersøgende tilgang og blive nysgerrige på processen som går fra det meget konkrete og håndgribelige til det abstrakte og flyvske. Vi vil lave små forsøg på legepladsen med udgangspunkt i deres børneperspektiv.  Det pædagogiske personale vil understøtte brobygningen mellem dette.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi stimulerer barnets naturlige nysgerrighed ved at undres sammen med barnet.
  • Vi færdes i nærmiljøet: legepladsen, søen og området omkring os.
  • Vi vil sætte aktiviteter i gang hvor børnene kan undersøge og søge svar, vi vil bruge Ipad
  • Vi vil bruge det der er omkring os til at forbinde aktiviteter med årstider, kulde og varme og lignende.
  • Vi vil lave eksperimenter

 

Kultur, æstetik og fællesskab.

Børnene skal have en fornemmelse for, hvad børnehave kultur er. At der er forskel på hinanden og at vi er fælles omkring det at gå i børnehave. Kammeratskab, fællesskab, fantasi og kreativitet skal have sit udspring igennem leg. Nysgerrighed for de andre børn skal vækkes igennem aktiviteter og lege. Der er fokus på fællesskab, musik og sprogudvikling. Der skabes et fællesskab omkring det at lave noget sammen. I gruppeaktiviteter vil vi arbejde med at børnene opnår forståelse for egen og andres kulturelle baggrunde, normer etc. De kulturelle indtryk og udtryk sætter vi bla. fokus på gennem kreative processer og ture. Vi vil forsøge at anspore børnene til nye perspektiver og læring i den skabende og æstetiske proces. Mellemgruppen deltager i et forløb med de andre fra Dagtilbuddet, Vi besøger Kulturhuset/biblioteket hvor vi bla. ser små korte film omkring venskaber/følelser. Foråret 2020 deltager mellemgruppen med Dagtilbuddets andre mellemgrupper i et museums forløb med fokus på at opnå kendskab til den lokale historie i Skanderborg.

Pædagogiske mål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.

2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Pædagogiske handlinger:

  • Vi arbejder med hverdagens rutiner og kultur: spisning, samling, toiletbesøg mm.
  • Vi arbejder med sang, rytmik, højtlæsning samt diverse værkstedsaktiviteter.
  • Vi går på ture i nærmiljøet: nærliggende legeplads og naturområde.
  • Vi holder barnets fødselsdag.
  • Vi fejrer jul, påske, fastelavn og Skt. Hans, Halloween.
  • En dag om ugen er der musik og sang med en musik pædagog Susanne.

 


De største børn i børnehaven på Fredensgård

Vi bygger videre på det de mellemste har arbejdet med i en naturlig overgang inden for alle temaer. Derfor kan aktiviteterne ligne hinanden, men med et udvidet fokus.

Formål: Leg med fokus på relationerne

Herunder arbejder vi med de seks læreplanstemaer.

Vi arbejder kontinuerligt med alle seks temaer og kan ikke undlade at berøre temaerne hele tiden i alle former for kontekst. Dermed også sagt at vi ikke arbejder projektorienterede med de seks temaer.

Vi vil integrere kreative, æstetiske processer og naturoplevelser, samt motorisk udfoldelse i udførelsen af aktiviteter med storebørnsgruppen.

Samarbejde i Dagtilbud Højvangen

Legerelationer på tværs af Dagtilbud Højvangen. Vi har oplevet stor succes og værdi af besøgene mellem de fire dagtilbud. Vi ønsker at fortsætte og skrue op for dette, således at legerelationerne på tværs understøttes endnu mere, hvilket er med til at sikre sammenhæng mellem dagtilbud og skole.

Nedenstående beskriver vores tilgang til de enkelte læreplanstemaer

1. Alsidig personlig udvikling

Vi vil udfordre børnene i det omfang børnene oplever at de kan magte opgaven, men hvor det stadig kræver lidt mod. Børnene bliver på den måde udfordret tilpas ifht deres nærmeste udviklingszone og vil få en oplevelse af at kunne klare tingene og magte opgaverne de bliver stillet. Robusthed.

2. Social udvikling

Vi vil arbejde på at alle børnene oplever at de er en del af fællesskabet i Storebørnsgruppen, at de er aktive og kan identificere sig med at være medlem af gruppen. Positionering af det enkelte individ vil være i legen – det er i relationen børnene kan øve sig i at agere og navigere socialt. De voksne vil understøtte og guide. Det er legen som er omdrejningspunktet for Storebørnsgruppens aktivite

3. Kommunikation og sprog

Vi vil have et fokus på læringsmulighederne i kommunikationen og sproget. Børnenes sprog udvikles i dialog og turtagning, som vil være en naturlig del af gruppens aktiviteter, om det er spontane lege, igangsatte vokseninitierede lege eller til måltidet. Sprogvuedreingen giver et godt billede af hvad der skal være fokus på.

4. Krop, sanser og bevægelse

Den legende tilgang understøtter at vi hele tiden benytter kroppen til bevægelse. Dette være sig finmotorisk, grovmotorisk og sanseligt. Børnene vil opleve at blive udfordret på deres egen kropsbevidsthed når der er aktiviteter. Der vil være kreative tiltag hvor der øves i fin- og grovmotorik. Ture i området eller øvelse i at sidde stille ved modtagelse af kollektive beskeder.

5. Natur, udeliv og science

Vi vil have en udforskende tilgang til udeliv og naturen. Der vil være fokus på at udenfor er der ”højt til loftet” og dermed udvidede muligheder for fysisk udfoldelse. Vi vil inddrage science i en undersøgende tilgang og blive nysgerrige på processen som går fra det meget konkrete og håndgribelige til det abstrakte og flyvske. Det pædagogiske personale vil understøtte brobygningen mellem dette.

6. Kultur, Æstetik og fællesskab

I gruppeaktiviteter vil vi arbejde med at børnene opnår forståelse for egen og andres kulturelle baggrunde, normer etc. Vi forsøger at skabe fællesskab med udgangspunkt i eks. børnehavens kultur og traditioner. De kulturelle indtryk og udtryk sætter vi bla. fokus på gennem kreative processer og ture. Vi vil forsøge at anspore børnene til nye perspektiver og læring i den skabende og æstetiske proces.